RPH 1
1.PERMULAAN (MENGILAS)
Pergerakan Binatang
(a) Guru pelatih mengagihkan setiap ahli kepada lima kumpulan.
(b) Guru memperkenalkan lima jenis pergerakan binatang iaitu pergerakan itik, pergerakan ketam, pergerakan singa merangkak, pergerakan orang mesir dan pergerakan katak.
(c) Murid-murid berdiri berselerak dalam kawasan yang ditetapkan.
(d) Apabila wisel ditiup, murid mula membuat pergerakan binatang.
(e) Ketika guru menjerit ‘freeze’ dan murid mula berhenti.
(f)Aktiviti diulang tiga kali.
2. PERKEMBANGAN (MEMBALING)
(a)Aktiviti dijalankan dalam 11 orang
(b) 11 orang tersebut dikehendaki berdiri dari luar lingkugan gegelung plastik dalam satu bulatan.
(c) Terdapat satu bakul di tengah 11 geglung plastik.
(d) Murid dikehendaki membaling pundi kacang ke dalam bakul apabila muzik telah dihentikan.
(e) Aktiviti ini dijalankan dengan iringan muzik. Setiap orang mempunyai 4 pundi kacang.
(f) Terdapat 3 pusingan, dalam pusingan terakhir, murid dikehendaki membaling pundi kacang ke dalam bakul.
3. KEMUNCAK (GALLOP)
(a)Murid-murid dibahagikan kepada 2 kumpulan.
(b)Setiap kumpulan mempunyai 11 orang.
(c)Murid-murid dikehendaki bertanding dengan membuat pergerakan gallop dan membaling pundi kacang ke dalam bakul penentang.
(d)Murid – murid dibahagikan kepada 2 kumpulan setiap kumpulan mempunyai 6 orang.
COOLING DOWN
a. Dengan iringan muzik
RPH 2
1. PERMULAAN
(a)10 orang dalam 1 kumpulan
(b)Berlari di luar skitel dengan iringan muzik
(c)Ketika iringan muzik dihentikan, murid dikehendaki berlari ke dalam skitel besar dan mengambil gegelung plastik
(d) Sesiapa yang tidak dapat gegelung plastik akan disingkir.
(e) Aktiviti ini diulang beberapa kali sehingga termunculnya pemenang.
2. PERKEMBANGAN (MENGGELECEK)
a. Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan.
b. Setiap kumpulan mempunyai 5 orang.
3. PERKEMBANGAN (MENENDANG)
a. Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan.
b. Setiap kumpulan mempunyai 10 orang dan dibahagikan kepada 5 orang dalam kumpulan tersebut
c. Murid diberikan binatang yang ditetapkan dan dikehendaki mencari makanan yang terlekat pada skitel kecil.
d. Contohnya : gajah makan tebu.
e. Apabila murid mendapat, murid dikehendaki ke skitel dengan jaraknya 5 langkah dari skitel.
f. Apabila wisel ditiup, murid menendang bola ke skitel.
No comments:
Post a Comment